برخی از عناوین و سرفصل های قابل بحث در ماه رمضان امسال:

1.  چیستی دین. ابتدا باید تعریف روشنی از دین ارائه کنیم. زمانی که بحث از قلمرو دین هست؛ منظور کدام دین است؟ دین یهود؟! دین اسلام؟! داعش یا چه؟!

2. آیا دین ادعا می کند که پاسخگوی تمام نیازهاست؟! آیا یک پزشک یا صنعتگر یا مهندس باید تمام سئوالاتش را از دین بپرسد؟!

3. مصادیق ورود دین در پاسخ به نیازهای دنیوی انسان کدام است؟ اگر دین عملا در این مسیر وارد شده است؛ این دستورالعمل ها و پاسخ ها، در چه سطحی و چه موضوعاتی ست؟

4.  آیا دین برای اجرای دستورالعمل ها و نظریاتش؛ مجری مشخصی را تعیین کرده است؟ این مجری یا متصدی چه مشخصاتی دارد؟

5. آیا دین اصولا  برای "زندگی دنیوی" ارزش قائل است یا آن را تحقیر می کند؟ آیا رفاه و توسعه و آسایش در زندگی دنیوی برای دین اهمیت دارد؟ مثلا آیا از نظر منابع دینی اهمیت دارد که انسانها با الاغ طی طریق کنند یا با اتومبیل؟ در خانه های کولردار زندگی کنند یا در کوه و بیابان؟!

6. آیا در آموزه های دینی برای توسعه و پیشرفت در مدل زندگی؛ مانع یا موانعی هست؟ مثلا قناعت با توسعه تضاد دارد یا نه؟ یا اجتناب از ارتباط و تجارت با کفار را چگونه باید توجیه کرد؟ یا توصیه به دوری زنان از بروز و ظهور اجتماعی.؟!

7. همکاری های بین المللی و ارتباط با کشورهای مختلف(کفار و مشرکین) با مبانی همزیستی اجتماعی دینی سازگار است یا نه؟

8. نسبت بین اهداف دنیوی دین و اهداف اخروی دین چیست؟ دنیا اصل است یا آخرت؟!

9. جایگاه عقل در قلمرو دین کجاست؟  در مواقع تعارض باید طرف کدام یک را گرفت؟

10. هدف بعثت انبیا کدام است؟ دنیا یا آخرت؟   آیا طبق نظر مهندس بازرگان هدف از بعثت انبیا "فقط" خدا و آخرت بوده ست؟ و کشاورزی، پزشکی و صنعت و... نیازی به انبیا ندارند.

11. مزایای زندگی در جوامع دینی نسبت به جوامع غیر دینی کدام است؟

12. مشکلات زندگی در جوامع دینی نسبت به جوامع غیر دینی کدام است؟

13. آیا مدلهای تلفیقی دین و دنیای مدرن موفق بوده است؟ مثلا آیا نظریات «مرحوم راشد» که در زمان پهلوی دوم از طریق رادیو؛ سعی می کرد مردم هم دیندار باشند و هم از مزایای زندگی مدرن بهره ببرند؛ قابل اجراست؟