رمضان 94 با سروش محلاتی

جلسات تفسیر قرآن در ماه مبارک رمضان

۳ مطلب در خرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

روایتی که کنسرت‌های مشهد را تعطیل کرد، اما خودش پیدا نشد!


سومین جلسه از سلسله جلسات «دین در دنیای امروز» با حضور علاقمندان، در کانون توحید برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد سروش‌محلاتی در این جلسه به بررسی و نقد تعاریف مختلفی که مفسرین و علمای اسلامی از دین ارائه کرده اند، پرداخت و با تاکید بر تعریف علامه طباطبایی از دین مبنی بر اینکه دین یک روش خاص برای اداره ی دنیاست؛ گفت: «شارع دین تنها خداوند است و هیچ کس حتی پیامبر و ائمه معصومین هم حق تشریع و دستکاری در دین را ندارد.»

وی در ادامه افزود: همانطور که معصوم حق تغییر یا تشریع در دین را ندارد، بالتبع مرجع تقلید یا فرد دیگری نیز اجازه گسترش یا تحدید دایره حلال و حرام الهی را ندارد.

استاد سروش محلاتی سپس ضمن بیان اینکه اجتهاد عبارت از روش خاص و مشخصی برای «فهم و درک صحیح دین» است و لاغیر؛ تأکید کرد اگر دین قابل دستکاری و تغییر و سیال باشد، قابلیت قانون شدن و اداره ی جامعه را ندارد. این طور نیست که هرکسی بر  اساس سلیقه یا برداشت شخصی خودش حرام جدیدی را تعریف کند.

مؤلف کتاب "دین و دولت در نظام اسلامی" با ذکر اتفاقی که اخیرا در شهر مشهد افتاده است گفت: «آقای علم‌الهدی خطیب جمعه مشهد، گفته‌اند: از پیامبر روایت داریم که بین‌الجبلین _ یعنی بین کوه‌های بینالود و هزار مسجد _ حرم فرزند رسول خدا (صلی‌الله علیه و آله) است. یعنی تمام مشهد و اطراف آن، حرم معصوم سلام‌الله‌علیه است. و فرضاً که موسیقی حلال هم باشد؛ اما برگزاری کنسرت در حرم امام رضا (ع) مطرب‌بازی است و لذا ما اجازه نمی‌دهیم و هرکس جز این عمل کند، در مقابل پیامبر ایستاده است.»

استاد سروش محلاتی ضمن تأکید بر این نکته که متأسفانه با وجود جستجوی گسترده ی ما، هیچ روایتی _ حتی یک روایت ضعیف _ با این مضمون و موضوع پیدا نشده است؛ این پرسش را مطرح کرد که: «اگر بنا باشد که دین خدا اینقدر سیال باشد که افراد با سلیقه ی خودشان حلال و حرام جدید بسازند؛ و نه تنها در مقام نظر که عملا در مقام اجرای آن بر بیایند؛ حتی بدون نیاز به حکم قانون و حاکم، آیا جز هرج و مرج نتیجه ی دیگری دارد؟»

استاد محلاتی در پایان جلسه تصریح کرد: «نباید بلایی را که علمای یهود بر سر دین موسی آوردند را فراموش کنیم! آنها هر روز حرامهای جدیدی را به مردم تحمیل می‌کردند تا نفوذشان را در میان مقدسین افزایش دهند. امیدوارم علمای ما در کنار فهرست محرمات و مؤاخذه‌ی گناه
کاران، فهرست حلال‌ها را نیز به مردم ارائه کنند و از آن‌ها بخواهند از حلال خدا هم استفاده کنند.»


گزارش تصویری سایت جماران از شب سوم


۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰
خدیجه حسنی

نظریات مرحوم راشد و مهندس بازرگان بررسی می شود

برخی از عناوین و سرفصل های قابل بحث در ماه رمضان امسال:

1.  چیستی دین. ابتدا باید تعریف روشنی از دین ارائه کنیم. زمانی که بحث از قلمرو دین هست؛ منظور کدام دین است؟ دین یهود؟! دین اسلام؟! داعش یا چه؟!

2. آیا دین ادعا می کند که پاسخگوی تمام نیازهاست؟! آیا یک پزشک یا صنعتگر یا مهندس باید تمام سئوالاتش را از دین بپرسد؟!

3. مصادیق ورود دین در پاسخ به نیازهای دنیوی انسان کدام است؟ اگر دین عملا در این مسیر وارد شده است؛ این دستورالعمل ها و پاسخ ها، در چه سطحی و چه موضوعاتی ست؟

4.  آیا دین برای اجرای دستورالعمل ها و نظریاتش؛ مجری مشخصی را تعیین کرده است؟ این مجری یا متصدی چه مشخصاتی دارد؟

5. آیا دین اصولا  برای "زندگی دنیوی" ارزش قائل است یا آن را تحقیر می کند؟ آیا رفاه و توسعه و آسایش در زندگی دنیوی برای دین اهمیت دارد؟ مثلا آیا از نظر منابع دینی اهمیت دارد که انسانها با الاغ طی طریق کنند یا با اتومبیل؟ در خانه های کولردار زندگی کنند یا در کوه و بیابان؟!

6. آیا در آموزه های دینی برای توسعه و پیشرفت در مدل زندگی؛ مانع یا موانعی هست؟ مثلا قناعت با توسعه تضاد دارد یا نه؟ یا اجتناب از ارتباط و تجارت با کفار را چگونه باید توجیه کرد؟ یا توصیه به دوری زنان از بروز و ظهور اجتماعی.؟!

7. همکاری های بین المللی و ارتباط با کشورهای مختلف(کفار و مشرکین) با مبانی همزیستی اجتماعی دینی سازگار است یا نه؟

8. نسبت بین اهداف دنیوی دین و اهداف اخروی دین چیست؟ دنیا اصل است یا آخرت؟!

9. جایگاه عقل در قلمرو دین کجاست؟  در مواقع تعارض باید طرف کدام یک را گرفت؟

10. هدف بعثت انبیا کدام است؟ دنیا یا آخرت؟   آیا طبق نظر مهندس بازرگان هدف از بعثت انبیا "فقط" خدا و آخرت بوده ست؟ و کشاورزی، پزشکی و صنعت و... نیازی به انبیا ندارند.

11. مزایای زندگی در جوامع دینی نسبت به جوامع غیر دینی کدام است؟

12. مشکلات زندگی در جوامع دینی نسبت به جوامع غیر دینی کدام است؟

13. آیا مدلهای تلفیقی دین و دنیای مدرن موفق بوده است؟ مثلا آیا نظریات «مرحوم راشد» که در زمان پهلوی دوم از طریق رادیو؛ سعی می کرد مردم هم دیندار باشند و هم از مزایای زندگی مدرن بهره ببرند؛ قابل اجراست؟


۱ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰
خدیجه حسنی

شبهای رمضان با سروش محلاتی/ قلمرو دین تا کجاست؟

سلسله مباحث تفسیری نقش دین در عرصه حیات فردی و اجتماعی با عنوان "دین در دنیای امروز"  برگزار می‌گردد.

به گزارش کتاب نیوز، سلسله مباحث تفسیری نقش دین در حیات فردی و اجتماعی ما با عنوان "دین در دنیای امروز" با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین محمد سروش محلاتی، برگزار می‌گردد.

استاد سروش محلاتی در این جلسات که هر شب ساعت 22:15 در کانون توحید برگزار می‌شود، به سئوالاتی از قبیل: «قلمرو دین تا کجاست؟»؛ «کدام موضوعات در زندگی، دینی است و باید پاسخ آن را از دین خواست؟ و کدام مسائل غیردینی است و دین درباره آن نظری ندارد؟» یا « آیا می توان بین زندگی دینی با بهره مندی از مزایای زندگی در دنیای مدرن جمع کرد؟» با نگاهی به آیات قرآن و روایات معتبر پاسخ می دهد.

بنا بر این گزارش این سلسله نشستها از شامگاه پنجشنبه 28 خرداد 94 به مدت یک ماه و به همت بنیاد اندیشه و احسان توحید، و در کانون توحید واقع در خیابان توحید، خیابان پرچم برگزار می شود. حضور علاقمندان در این جلسات آزاد است.

۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰
خدیجه حسنی